Tuolla toisaalla blogimaailmassa pohditaan ovatko omat koirat tavan parempia, huonompia vai keskimääräisiä. Tämä on aihe, joka jaksaa kiinnostaa minua vuodesta toiseen ja vaikeuttaa kovasti omien koirien puolueetonta tarkastelua. Siksipä varmaan on ne plus/miinus-listatkin edelleen tekemättä ;)

Jos nyt ajatellaan koiran- tai minkä muun eläinlajin (paitsi meidän ihmisten, koska meitä ei jalosteta) jalostusta. Eikös se perussääntö mennyt niin, että jotta kantaa/rotua saadaan vietyä eteenpäin, pitäisi kaikkien jalostukseen käytettyjen yksilöiden olla kannan/rodun keskivertoa parempia? Jos käytetään esim. pelkästään kannan/rodun keskivertoyksilöitä, niin eikös tilanne pysy samana, ei parane eikä huonone? Ja taas jos käytetään keskivertoa huonompia yksilöitä, kannan/rodun tila muuttuu huonommaksi.

Kaikki siis perustuu keskivertoisen yksilön määrittämiseen. No jos nyt leikitään, että minä olen espanjanvesikoirien kasvattaja, mistä ihmeestä minä tiedän, mikä on kannan keskivertoyksilö? Ja jos en tiedä sitä, miten osaan sijoittaa omat jalostuskoirani akselille parempi vai huonompi? Tämän kai pitäisi pohjimmiltaan olla esimerkiksi rotujen jalostustoimikuntien yksi olennainen tehtävä, jonkin sortin keskimääräisyyden määrittäminen.

Siksi minusta tuntuu ihan oikeasti tosi vaikealta arvioida omien koirieni ominaisuuksia. Lähdenkö tekemään plus/miinus-listaa omasta näkökulmastani? Tällöinhän arvio on väkisin subjektiivinen, minun näkökulmastani arvioitu. Haluaisin tehdä listauksen koko rotuun peilaten, koska se on ainoa oikea tapa tehdä listaus eikös? Jos yksittäisen perron toimintakykyä verrataan muiden perrojen toimintakykyyn saadaan aika lailla eri vastaus, kun jos sitä verrataan jonkun toisen rodun toimintakykyyn.

Minulle ei riitä, että oletan omien koirieni olevan oletettavasti keskivertoa parempia tai vähintäänkin keskivertoisia! Mikä peruste minulla on sanoa näin tietämättä koko rodun tilaa? Ja kuka taas tietää koko rodun tilan? Onko kasvattajan ylipäätään mahdollista tietää koko rodun tilaa vai peilaako hän arvionsa omiin linjoihinsa, näkemiinsä koiriin, mihin? Miten niin vaikkapa minun koirani eivät voisi olla rodun keskivertoyksilöä huonompia?

Sitten kun laajennetaan kysymystä vielä niin, että painotetaanko luonnetta, terveyttä vai ulkomuotoa? Huhheijaa, päätän kirjoitukseni toteamalla:

"Koirankasvatus on helppoa. Kantaa/rotua eteenpäin vievä koiranjalostus on sen sijaan varsin vaativa tehtävä nykypäivänä."

Hatunnosto kaikille rotua eteenpäin vieville kasvattajille :)